/assets/media/image/news/1dd636c04e4148f493453c962b67b275.jpg

1397/02/26

فرصت سوزی بخش خصوصی در بهبود فضای کسب‌وکار

  • خصوصی‌ها در میدان عمل چه کردند؟

بر این اساس کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بامطالعه و بررسی چگونگی برنامه‌ریزی، طراحی و ایجاد بازارهای تولید و توزیع کالاها و خدمات، از تجربیات آنان برای اصلاح فضای کسب‌وکار استفاده شود.

محمدرضا بهرامن، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در خصوص شرایط اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار به خبرنگار عصر اقتصاد گفت: در حال حاضر شرایط مطلوبی را برای بهبود فضای کسب‌وکار نمی‌توان دید هرچند قانون برای این وضعیت تدوین و قابل‌اجرا شده است ولی هنوز مشکلاتی در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: نگاه دولتی به این فضا، حرکت و بهبود کسب‌وکار را با مشکل و کندی روبرو کرده است. ازاین‌رو نباید از نقش و میزان اثرگذاری بخش خصوصی نباید غفلت کرد. اگر بخش خصوصی بدنه کارشناسی خود را قوی‌تر کنند، قدرت تأثیرگذاری بیشتری در تصمیمات کشوری در راستای ارتقای سهم بخش خصوصی در اقتصاد ملی خواهند داشت. باید بخش خصوصی سهم خود را در فعالیت‌های اقتصادی افزایش و روابط خود را با سایر بخش‌ها تقویت کنند. گذر از اقتصاد دولتی و گام برداشتن به‌سوی اقتصاد مردمی نیازمند ظرفیت‌سازی در کشور است، متأسفانه در فضای امروز کشور با تناقض‌های بسیاری روبه‌رو هستیم که باوجود برخی محدودیت‌ها، توان مقابله با این تناقض‌ها وجود ندارد. شفاف‌سازی‌ها و تلاش برای مقابله با این وضعیت اقدامی ضروری است و ظرفیت‌سازی‌های کارشناسی خصوصی‌ها را می‌توان به‌عنوان راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط به کار گرفت.

بهرامن در ادامه افزود: درواقع قدرت بخش خصوصی در نیروی کارشناسی و فکری آن‌هاست. درواقع باید به‌جایی برسیم که تصمیمات اقتصادی از سوی آن‌ها نشئت بگیرد که نتیجه آن ارتقای جایگاه بخش خصوصی و بالا رفتن سطح اعتماد حاکمیت و ملت به پارلمان بخش خصوصی است و برای رسیدن به این هدف باید همه مأموریت‌های خود را دنبال کنند.

  • وظیفه دولت‌ها چیست؟

امروز تهدید جدی فعالان اقتصادی، بازار ایران است که می‌تواند تبدیل به یک بازار جذاب برای واردات شود. در همین خصوص وظایف دولت‌ها توانمندسازی بخش خصوصی و استفاده واقعی از پتانسیل خصوصی‌ها در تمامی کشور است، بخش خصوصی ایران باید توانمند شود و قدرت رقابت درصحنه بین‌المللی را پیدا کند؛ شرایط دسترسی به بازارهای بین‌المللی باید برای بخش خصوصی فراهم شود تا در شرایط برابر با اعمال این تحریم‌ها و محدودیت‌های ظالمانه مقابله جدی کنیم. فرهنگ اقتصادی جامعه ما باید فرهنگ تولید شود و در همه سطوح فرهنگ‌سازی گسترش پیدا کند که این پیام حرکت جدی گسترده اجتماعی ما در تحقق تولید ملی است.

منبع: روزنامه عصر اقتصاد