/assets/media/image/news/bddc9aff2a694ca1b104ad40099dd90d.jpg

1397/03/21

نشست آموزشی فن مذاکره تجاری در معدن از سوی ماینوپا( مرکز کسب وکار خانه معدن ایران) برگزار گردید.

🔻در نشست آموزشی فن مذاکره تجاری در بخش معدن تاکید شد:

🔶افزایش توانمندی فعالان معدنی با آگاهی از اصول مذاکرات تجاری/ معدنکاران برای یک مذاکره برد –برد از تاکتیک استفاده کنند

نشست آموزشی فن مذاکره تجاری در بخش معدن و صنایع معدنی از سوی مرکز کسب و کار خانه معدن ایران با حضور فعالان معدنی و علاقمندان به این حوزه امروز در محل خانه معدن ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه معدن ایران، میثم نصیری مدرس و مسوول آموزش دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در این نشست به اصول مذاکره و تاکنیک‌های مورد استفاده در مذاکرات تجاری پرداخت و اظهار کرد: هر مذاکره تجاری اصول مذاکره خاص خود را دارد که فعالان بخش معدن کشور می‌توانند با توجه به نوع مذاکرات خود از این تاکتیک‌های ارتباطی استفاده کنند.

او در ادامه با بیان اینکه سه رکن اصلی مذاکره زمان، اطلاعات و اصل شباهت است، گفت: طرفین مذاکرات تجاری با توجه به این اصل در وهله اول باید شناختی از عناصر مذاکره خود داشته باشند و بعد از ابزارهای تکنیکی ارتباطی در راستای منافع خود استفاده کنند.

این مدرس دانشگاه افزود: اعمال قدرت و کنترل یکی از اجزای مهم فرآیند مذاکره است و اگر فعالان معدنی بخواهند در مذاکره با طرفین تجاری خود نتیجه برد- برد داشته باشند، بهتر است پیش از مذاکره شناختی نسبت به آمادگی القای قدرت خود پیدا کنند. زیرا برخورداری از مواضع سخت در رایزنی‌های تجاری بسیار حائز اهمیت است.

نصیری با بیان اینکه در مذاکره‌های تجاری دنیا قانون حق انتخاب و قانون وضعیت معکوس مورد توجه قرار می‌گیرد، پیشنهاد کرد: فعالان معدنی کشور بهتر است اصول مناسب رایزنی تجاری را در راستای پیشبرد منافع خود یاد بگیرند و قبل از شروع مذاکره در ذهن و برنامه‌ریزی‌شان سناریوسازی کنند. حتی با توجه به فرا رسیدن فصل جدید همکاری‌های خارجی رعایت اصول مذاکره تجاری می‌تواند در ارتقای فعالیت‌های تجاری موثر واقع شود و در تمامی زمینه‌های اقتصادی قدرت رقابت بیشتری کسب کنیم و تحولی در وضعیت صادرات کشورمان ایجاد کنیم.

او ادامه داد: افزایش توانمندی فعالان معدنی در زمینه مذاکرات تجاری با بررسی و شناسایی روش‌های مرسوم خرید و فروش برندهای جهانی محقق می‌شود زیرا هسته اصلی تجارت درک و شناخت از طرفین مذاکره و وضعیت اقتصادی آن محسوب می‌شود. به همین دلیل مطالعه تجارب جهانی از روش‌های خرید و فروش کارخانه‌های مطرح دنیا خالی از لطف نیست.

مسوول آموزش دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در ادامه این نشست به تاکتیک‌های مذاکره و انواع آنها پرداخت و گفت: تاکتیک‌هایی مانند وقت‌کشی، نعل وارونه، کالباسی، راپورت ﺑﯿﻠﺪﯾﻨﮓ، قهر از مذاکره، پلیس خوب و پلیس بد، محدودیت اختیار، وعده سرخرمن، من بیچاره، به مرگ گرفتن تا به تب راضی شدن، زمان خریدن، بیگ فیش، حراج کردن، محدودیت بودجه، محدودیت زمانی و نشت اطلاعات کنترل شده انواع مختلف روش‌ها مذاکره است که طرفین سعی می‌کنند در طول گپ و گفت خود بکار بگیرند. این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی در مذاکرات خود از این تاکتیک‌ها استفاده می‌کنند اما نمی‌دانند کدامیک از این نوع روش‌ها را در چه زمانی و در پاسخ به کدام رفتار طرف مقابل باید استفاده کنند.

نصیری ادامه داد: روش‌های دیگری هم در اصول مذاکره وجود دارد که اینها ضدحمله نام دارند و در پاسخ به تکنیک‌ها و به دنبال اجرای آنها از طرفین بروز پیدا می‌کند. اما در تمامی مذاکره‌های تجاری برخورداری از اطلاعات جامع و شناخت طرف مذاکره یکی از رموز موفقیت فعالیت اقتصادی است.

او با تاکید بر اینکه زبان بدن همیشه و همه‌جا نقش مهمی ایفا می‌کند، افزود: در فرآیند مذاکره فعالان اقتصادی نباید فراموش کنند که پیش از مذاکرات تجاری حتما برنامه کنند و سناریو خود را بر پایه آن بنا کنند زیرا تجربه نشان داده 80 درصد موفقیت‌ها در مذاکرات به دلیل برنامه‌ریزی و زمانبندی درست محقق شده است. در وهله بعد طرفین مذاکره باید اهداف خود را در راستای رونق تجارتشان اولویت بندی کنند.